Möt Tommy Elggren, Försäljnings- och marknadsansvarig på MittX. Tommy har en minst sagt gedigen bakgrund när det kommer till försäljning och att driva företag. Innan karriären inom försäljning, marknad och att driva företag tog fart började han som professionell musiker, där han kuskade land och rike runt. Han fick efter ett gäng år ute på vägarna ett erbjudandet om att starta ett svenskt bolag åt en norsk finansiär. Efter 13 år och en resa där han tagit det nystartade bolaget från 2 anställda till 65 – och en omsättning på 110 miljoner kronor var det dags för nya utmaningar. 

Det var då som han tog sig in i entreprenadbranschen som marknadschef och sedermera VD och platschef på Trejoncenter i Tomelilla, innan han tog sig vidare till Ydreskåp. Även där genomförde han och kollegorna en utvecklingsresa att häpnas åt. Närmast kommer Tommy från Holms, som under hans tid inom bolaget gick från ett familjeägt och egenproducerande företag till internationellt verksamma. Med detta på meritlistan kan vi konstatera att Tommy har massor av erfarenheter och lärdomar, både på den svenska, nordiska och europeiska marknaden, att ta med sig in i sitt nya uppdrag hos oss på MittX.

När vi frågar Tommy varför han tycker att det är så roligt med försäljning skrattar han till och konstaterar att det är något han haft med sig så länge han kan minnas. 

— Det började när man spelade kula som liten grabb, och man bytte till sig kompisarnas allra finaste kulor trots att man inte hade något av värde själv. Idag handlar det om att skapa relationer och förtroende mellan mig och kunden. Den bästa känslan som finns är när kunden säger ”det här tror jag på, vi kör på det”, säger Tommy.

Anledningen till att det blev MittX är för att han drivs av att lyfta sådana här mindre, lokalt ägda och startade bolag, med kvalitativa produkter och ett gediget hantverk, till att bli ledande inom sitt område. Det finns så oerhört mycket potential hos MittX, i deras produkter och hos medarbetarna som skapar detta hantverk. 

— Det vill jag vara med och utveckla vidare, säger han och ler.  

Vi ber Tommy att reflektera över sina första 150 dagar i tjänsten som ny försäljnings- och marknadsansvarig. Han konstaterar att MittX sedan årsskiftet och framförallt sedan Tommy började i februari har etablerat sig väl på den norska marknaden, både gällande entreprenad- men framförallt jordbruksmaskiner. Vi ser också att det börjar ta fart på den danska marknaden, samt att det finns ett stort intresse för MittX produkter i både England, Tyskland och Frankrike. Så den ökning och det arbete som gjorts under början av 2022 är bara början på en spännande och fartfylld resa.

Innan vi avslutar får han en glimt i ögat och frågar om vi vill se in i hans spåkula? Och det vill vi såklart! Tommy ser att MittX kommer ha ett fortsatt högt tempo i fråga om att ta fram nya produkter till olika märken och modeller och att de fortsätter etablera sig på nya geografiska marknader i den närmsta framtiden. Målet är att bolaget ska växa och omsätta 100 miljoner kronor inom fem år – vilket är mer än möjligt och potentialen helt klart finns! 

Bor: Linköping 
Familj: Fru, tre barn och fem barnbarn
Fritidsintressen: Golf och att resa